هماکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که طبق گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که میتوان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.
شاید برایتان پیش آمده باشد که موقع بنزین زدن در برخی از پمپ بنزین ها، یکی از کارکنان جایگاه اصرار کرده باشد که خودش برایتان بنزین بزند، یا درخواست کرده باشد که کارت بانکی تان را به او بدهید تا پول بنزین را حساب کند و از همه شایعتر اینکه بخواهد به اصرار اکتان و محصولات مربوط به بنزین بهتان بفروشد.
معاون وزیر نفت مدعی شد که با اسقاط خودروها میتوان مصرف بنزین را روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر در روز کاهش داد. در واقعیت توان اسقاط خودروها برای حل ناترازی بنزین کمتر از ۲ میلیون لیتر در روز است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سیانجی کشور، گفت: تا زمانی که سیاست دولت برای افزایش تعداد خودرهای دوگانهسوز تغییر نکند هر اتفاقی هم که بیفتد تاثیری در افزایش تقاضای سیانجی ندارد، زیرا در حوزه خودروسازان هم متاسفانه سیاست تولید خودروی دوگانهسوز وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی، گفت: میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف و سیانجی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف میشود.
ما در تهران شاهد بیش از ۱۳ میلیون لیتر بنزین در روز هستیم این دقیقا مشابه کشورهایی است که اندازه ما جمعیت دارند. در واقع مصرف بنزین در یک کشور با یک شهر تهران ما مساوی است.
در شرایط فعلی، کشور با ناترازی بنزین مواجه است و آنطور که اعلام شده برنامهای نیز برای افزایش قیمت وجود ندارد لذا در این شرایط طبق اعلام کارشناسان تنوع بخشی به سبد سوخت و استفاده از ابزارهای غیر قیمتی میتواند راهکاری برای گذر از این شرایط باشد.
مدیرعامل پیشین شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: اکنون اگر بنزین را گران کنیم تنها نتیجهای که دارد اینکه دولت میتواند بدهیهای خود را تسویه کند، تورم هم بالا میرود.
کارشناس انرژی گفت: تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد،البته مدیریت مصرف سوخت مسأله ای حائز اهمیت است اما این موضوع به تنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود.
شهریاری گفت: تصمیمی که دولت محترم راجع به کاهش سهمیه بنزین اتخاذ کرد، متأسفانه در استان سیستان و بلوچستان که وسعت آن به اندازه چند استان کشور است، مشکلاتی ایجاد کرده است.
در پی اظهارات اخیر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، مبنی بر ذخیره 6 ماه بنزین سهمیه ای 1500 تومانی، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ضمن تایید آن گفت: از ابتدای بهمن ماه ذخیره بنزین سهمیه ای 1500 تومانی از 9 ماه به 6 ماه تغییر یافته است.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: گرانی بنزین مدنظر برای پرمصرفها است، نه برای عموم مردم. چند و چون سهمیه اول و دوم که چقدر باشد، مورد بحث است. گرانی بنزین بر مازاد سهمیه اول و دوم قرار هست اتفاق بیفتد.
براساس شنیدهها، جمعبندی دولتیها در فصل بهار به این صورت بود که بنزین نرخ سوم با قیمت هر لیتر ۸۰۰۰ تومان عرضه شود تا پرمصرفهایی که بیشتر از سهمیه یارانه و سهمیه آزاد در نظر گرفته شده بهازای هر خودرو مصرف دارند، مصرف مازاد خود را به نرخ ۸۰۰۰ تومان تهیه کنند.